Muistetaan käytöstavat - Minna Grönroos

5.10.2016

Terveydenhuollon henkilöstön käyttäytyminen on ollut viime aikoina hyvinkin näkyvästi esillä. Itsekin olen alkanut miettimään, eikö hyvät käytöstavat enää kuulukaan meidän jokapäiväiseen elämäämme vai onko se todellakin aina kiire, joka saa työntekijät käyttäytymään oudosti.

Kovassa paineessa, kiireessä, huonoissa työoloissa työskentely kiristää varmasti kenen pinnaa tahansa. Painetta sietää hetken aikaa, mutta jos se on jokapäiväistä ja tietää, että muutosta ei ole tulossa, saattaa välinpitämättömyys omaan käytökseenkin kasvaa. Teet työsi robottimaisesti ja pienikin vastoinkäyminen saa sinut raivon valtaan.

Jotta vastaavanlaisilta uutisilta voitaisiin välttyä, niin ensisijainen asia on saada resurssit yksiköissä kuntoon. Nythän näköpiirissä on vain tiukennusta ja asiakasmäärien kasvattamista niin lastenhoidossa kuin vanhustyössä. Päivystyspoliklinikat vetävät nyt jo äärirajoilla. Kuuntelin A-Talkin keskustelun, missä lääkäri oli saanut huonoa kohtelua päivystyksessä ja mielestäni päättäjät käyttivät usein sanoja ”pitäisi tehdä niin ja niin, pitäisi olla näin ja näin….. pitäisi ja pitäisi”. Mutta mitä sitten tehdään?

Kaikkea käytöstä ei aina voi laittaa kiireen piikkiin ja mielestäni työyhteisöllä ja varsinkin esimiestyöllä on tärkeä rooli pysäyttää huonosti käyttäytyvät kollegat, työntekijät. Työyhteisöissä ei kerta kaikkiaan saa sallia huonoa käytöstä. Puhutaan ilmapiirin myrkyttäjistä, ja ikävä kyllä – heitä löytyy liian monesta työpaikasta. Työntekijöiden työoloihin, työssä jaksamiseen, motivointiin pitää työnantajalla olla selkeät suunnitelmat ja meillä on oikeus vaatia niitä. Onneksi monessa työpaikassa näiden asioiden tärkeys on ymmärretty, ja henkilöstä jaksetaan kannustaa arjen keskellä.

Jaksamista kaikille tähänkin syksyyn, teemme kaikki arvokasta työtä!